torsdag den 22. april 2010

Så går der teknik i den

Ja, nu var hele formålet med turen jo egentlig mit Ph.D. projekt - hvilket der ikke er blevet skrevet mange linier om på bloggen, selvom der går en del timer med det til dagligt. Så nu er i advaret - dette indlæg har nok lidt mere teknisk karakter end de foregående, men vil da prøve at gøre det lidt interessant med lidt "eye-candy".

Mit projekt går i korte træk ud på at modellere systemer der både har software elementer og som skal virke i en fysisk verden. I software er alt jo bygget op at '1' og '0', men dette representerer ikke den virkelige verden særlig godt - derfor er der brug for forskellige modelleringsværktøjer til at modellere software og andre til at modellere fysiske fænomener såsom accelerationen af en bil, temperaturændringer osv. Det er så samspillet mellem disse forskellige typer af modeller jeg skal kigge på i mit projekt. Da jeg allerede har en del erfaring med modellering af software, er det hovedsageligt min opgave eat blive bedre til de andre dele af projektet mens jeg er i Holland.

Til dagligt arbejder jeg jo for Terma A/S, og inden jeg tog afsted har vi beskrevet en case jeg skulle arbejde med hernede. Det er et system der skal beskytte jægerfly mog missiler, ved konstant at holde en laserstråle lige i spidsen af missiliet, og derved "blænde" det så det mister flyets position, og derved ikke kan ramme det mere. Herunder er en lille kort video jeg har lavet af den model jeg har arbejdet med, der gerne i billeder skulle beskrive ovenstående:


Jeg er selv rigtig godt tilfreds med resultatet indtil videre, og føler jeg virkelig får lært en masse. Er også glad for at kunne drage fordel af min bachelor baggrund som elektro ingeniør, så jeg ikke bliver helt sat af når man bliver revet rundt teorier om stabilitet af kontrollere osv.

Håber dette har givet et kort indblik i hvad tiden hernede også går med?

Mvh. Sune.

1 kommentar:

  1. Hej Sune! Tak fordi du deler "projektet" med os, selvom det ligger udenfor vores fatteevne, så alligevel .. slet ikke dårligt beskrevet. Dejligt at høre du føler du får noget med hjem. Samtidig ser det ud til der kommer en vældig stor og dygtig Adam med hjem.
    kærlig hilsen til jer alle 3 fra Vagn og Helen

    SvarSlet